'

Mrt 12
DRENTHE - Dat is de titel van een onderwijsproject voor leerlingen in het Drentse basisonderwijs. Tien Drentstalige historische verhalen vergroten het leesbegrip van de kinderen. Het project is een initiatief van het Huus van de Taol en stichting STiP (Streektaol in Projecten).
Leesbegrip
Volgens STiP hebben kinderen in Drenthe gemiddeld wat meer moeite met begrijpend lezen dan elders in Nederland. De Drentse verhalen zijn volgens hem een mooie extra les-oefening. Het gaat er om dat Drents dat Drents als middel wordt gebruikt om kinderen beter te leren lezen. Docenten die geen Drents kunnen, hoeven zich geen zorgen te maken. De verhalen zijn zowel in het Drents als in het Nederlands uitgebracht.

Maand van het dialect
Maart is dialectmaand. Dé maand waarin het dialect in het zonnetje wordt gezet. De gemeente De Wolden steunt het project voor alle scholen binnen de gemeentegrens. De eerste map wordt door wethouder Mirjam Pauwels aan Martijn Mulder, bestuurder Wolderwijs, overhandigd. De cultuurcoördinatoren van alle scholen zijn ook uitgenodigd om op 15 maart de projectmap in ontvangst te komen nemen. Vooraf zal Geert Woldman een korte toelichting geven op het gebruik van deze map. Bertus Mos licht zijn functie als Taalschulte toe.

Geplaatst door B S

Tweet This!

0 Trackbacks

  1. Geen Trackbacks

0 Reacties

Geeft reacties weer als(Lineair | Samengevoegd)
  1. Geen reacties

Reactie toevoegen


Woorden vet markeren d.m.v. *woord*, onderstrepen d.m.v _woord_.
Standaad emoticons zoals :-) en ;-) worden geconverteerd naar afbeeldingen.
Email adressen worden niet getoond en zijn alleen zichtbaar voor de blogger.

Om het posten door robots tegen te gaan, gelieve de letters die je in het plaatje ziet over te typen. Je commentaar wordt enkel gepost wanneer de letters overeen komen. Je browser dient cookies te ondersteunen (standaard staat dit aan), of je commentaar kan niet geverifieerd worden.
CAPTCHA